MC i allmänhet - Touring och resor i synnerhet

Kawasaki Versys 650

Notera! Denna trevliga motorcykel är nu till salu, kika in på: Lilla Pryltorget

Kawasaki Versys 650 2007 med sidoväskor och tankväska.
Packad och på väg!

Införskaffade denna Kawasaki KLE650 Versys våren 2007. Verkade utmärkt för mina behov och som komplement till min mer grusanpassade MZ Baghira. Övervägde länge en Suzuki DL650 V-Strom, men trivdes bättre med storleken och sittställningen på Kawasakin. Slog till, trots risken för barnsjukdomar då detta var första årsmodellen. Blev modellen utan ABS-bromsar, bl.a. för att dessa fick lite dålig kritik i diverse sammanhang vid denna tidpunkt. 

Använder den nästan bara som semester- och långfärdshoj, utan passagerare och med full packning. Har i skrivande stund fått ihop ca. 3600 mil på mätaren. Nedan finner du en recension med lite synpunkter och reflektioner.

 

Äga och serva

Ett uppenbart problem var att den enligt serviceboken hade ett serviceintervall på 600 mil. Uteslutet då jag har 60 mil enkel resa till auktoriserad service och i princip alla turer med den kommer att bli lite längre. Ringde helt sonika till Kawasaki Sverige: Fick mig ett trevligt samtal och en överenskommelse om att det är OK rörande garantin att jag gör de enklare och mindre själv och lämnar in den var 1200:e mil, eller en gång per år.

Ljuddämpare, motor m.m. på Kawasaki Versys.
Lättservad motor.

Fick vid köpet, mot ett pristillägg, välja en förlängd garanti utöver den då 2-åriga. Detta har viss svensk MC-press kritiserat, och hävdat att det är snålt och dåligt av Kawasaki. Strålande och lysande för min del! På andra hojar med längre garanti är det min fullständiga övertygelse att alla kunder betalar för den längre garantin. Är sannolikt pålagt på priset, även om man inte vill ha eller kan nyttja den. Ger dessutom extra klirr i kassan hos verkstäderna då kunderna måste lämna in den hos dem titt som tätt för att garantin ska gälla. Har själv haft hojar med 5-års garanti och var för min del ett litet irritationsmoment och praktiskt elände. Två år fick räcka i detta fall.

Ett starkt köpargument för Versys var att intervallen för ventilkontroll är 4200 mil! För undertecknad är detta det enda rutinmässiga tillfället jag sannolikt tar en tur till verkstaden. Hojen var även bestyckad med ett tvättbart luftfilter av skumgummi. Byte av olja och oljefilter går vidare, med facit i hand, i ett nafs. Inga kåpor eller annat behöver demonteras för att komma åt. Service hos Kawasaki har jag även varit relativt nöjd med. Dessa har även varit billiga jämfört med de Yamaha och Honda jag tidigare haft under garanti. Jag betalar för övrigt ca. 1100 kr/år för en helförsäkring.

Att köra

Förarmiljö och instrumentering Kawasaki Versys 650.
Klocka och termometer saknades i cockpit.

Skön, smidig, rapp och rolig samt riktigt god räckvidd med sin tankvolym på 19 liter. Trivs som bäst på kurviga och mindre asfaltsvägar. Känns riktigt pigga och kraftiga de på pappret moderata 64 hästkrafterna. 130-140 km/t på autobahn är inga problem. Grus går bra, även med landsvägsdäck och packning, i alla fall om det är torrt. Naturligtvis inte ett rent busnöje på grus, men fungerar. Är i min mening inte en grushoj med sina små 17-tumshjul, relativt hårt satta fjädring och ljuddämparen under motorn.

Förarplatsen har endast kompletterats med en löstagbar klocka/termometer.

 

Problem och gnäll

Kawasaki Versys 650.
Smidig, kort och kompakt.

Nu har det blivit en mycket ros här, men faktum är att denna hoj har varit en synnerligen problemfri och trevlig kamrat. Nedan listas i alla fall några mindre och potentiella frågetecken...

  • Sittande är det relativt långt ner till marken för ben och fötter. Finns både en lägre och högre sadel som tillbehör. Undertecknad, 176 cm, hade faktiskt inte sagt nej till den högre för de längre körningarna. Kanske har lite gamla,  skruttiga leder och har blivit bortskämd med offroadare: Hade inte varit fel med lite mindre benvinkel.
  • Centralstöd. Ljuddämparens udda placering under motorn gör att det bara finns någon enstaka "specialhistoria" att tillgå. Hade kanske kunnat vara lite praktisk lyx ibland, men värt den extra vikten och risken för sämre markfrigång?
  • Bromsarna. Har sedan hojen var ny upplevt att frambromsen kan ta lite ojämnt i riktigt låg fart när man bromsar mjukt. Som om friktionen mellan bromsbeläggen och bromsskivorna är lite ojämn. Nämnt det vid två, kanske tre, servicetillfällen och de har mätt och kollat. Vid ett tillfälle kom de fram till att en skiva möjligen var lite skev. Fick en ny bromsskiva, blev kanske lite bättre i ett par dagar men kom sedan tillbaks. Har vant mig och ser det inte som något problem att tala om: Bromsar ibland med bakbromsen de sista smygande metrarna till trafikljus e.t.c.

    Har senare, på Internet, noterat att detta tycks vara en vanlig och modellspecifik egenhet. Relativt många tycks ha lyckats åtgärda det genom att rengöra "spolarna" ("the bobbins") då och då, alltså de stora "nitarna" som sitter i skivan så den kan flyta och röra sig när den blir varm/kall? Har även stött på någon som säger sig ha blivit av med det vid ett byte till annan typ/fabrikat av bromsbelägg?
  • Växellådan är bra. Hade möjligen kunnat vara lite smidigare vid nerväxlingar av flera växlar i ett svep utan att mellankoppla. Har startat ett antal gånger på 2:ans växel, i tron att det är 1:an då det känns så. Går förvisso bra i 99,9% av fallen då hojen är stark och går bra på låga varv. Kör personligen mest 5-växlat och denna är 6-växlad: Vissa av mina starter på tvåan kan även bero på detta faktum.
  • Durr i kåpdelen runt hastighetssmätarhuset. Uppstår vid visst varvtal. Klippt en bit liggunderlag och kilat i skarven mot framljusets överkant och snutt eltejp på detta. Denna fantastiskt imponerande hightechlösning fungerade klanderfritt i ca 3000 mil innan en ny fick införskaffas...
  • Packväskorna. Är ju inte hojen som så i egentlig mening och fanns endast ett alternativ då jag köpte motorcykeln när modellen var ny på marknaden: Kawasaki Versys original som tillverkas och även säljs av Givi. Giviväskan var då dyrare än Kawasakis! Ännu en liten fjäder till Kawas hatt: Produkter med reklam ska baske mig inte vara dyrare. För mig obegripligt, ofta efter att man dessutom köpt en hel MC av tillverkaren fråga. Som tack får man sedan arbeta åt dem som reklampelare.

    Väskorna är i alla fall typen som delas i mitten och är därmed lite besvärligare att packa än toppmatade, saker rasar ibland ur och hamnar i kläm e.t.c. Har även vid något enstaka tillfälle fått in några droppar vatten, sannolikt något som hamnat mellan väskhalvorna eller lastat lite för mycket: Standardproblem med många 2-delade, sidolastade väskmodeller av plast. Men framför allt: En väska kärvar ofta när man ska ha lös den från väskhållaren.
     

Sammanfattning

En utmärkt och mångsidig hoj i min värld. Kul, trevlig, skön och har varit synnerligen problemfri. Mycket hoj för pengarna...


© Ola Rova, 2016
kung_diamant@hotmail.com