MC i allmänhet - Touring och resor i synnerhet

Projekt Baghira

MZ Baghira 660 med extrautrustning.
Modifierad och extrautrustad MZ Baghira-00.

Här hittar du lite basfakta om MZ Baghira i originalutförande. Det du beskådar ovan är min modifierade MZ Baghira-00 som nu börjat anta sin slutgiltiga form, hoppas och tror jag :-)

Grundidé

Skapa en offroad-tourer för solobruk som samtidigt är lite kul. Alla jagar vi den ultimata hojen och detta var det närmaste jag kunde komma. Blev något av en blandning mellan KTM Adventure och Yamaha XTZ660 Ténéré i praktiken. Och som en polare så klarsynt uttryckte det vid en diskussion: Praktiskt är vackert…

Stor tank

Delar till tankkit för MZ Baghira.
Delar från Tunebikes tankkit, bl.a bränslepump och kylarrör.

Fanns 2003 två tyska leverantörer som hade alternativ att erbjuda. Tunebike.de och off-the-road.de. Valde efter många om och men Tunebikes kit. Främst för att priset var betydligt humanare.

Denna tank är en Acerbis Rally-tank för KTM Adventure 640 på 28-30 liter som inte kan lackeras. Den kom även med en färdig KTM-sadel medans Off-The-Roads kom med en naken sadelstomme. Skulle visa sig varför i slutändan. Med KTM-sadeln blev hojen gigantiskt hög och sadeln satt knappt fast. Blev till att göra om hela sadelstommen med diverse egna patent och skära ner fyllningen. Lät även en skräddare sy ett nytt överdrag då KTM-överdraget var blått.

För att få på tanken krävdes modifikationer av kylsystemet. Kylslangar fick dras om och kylarfästen ändras lite, slipade bl.a. bort ett par onödiga fästen på den högra kylaren. Grundproblemet var alltså bredden mellan kylarna. Blev tight att få över tanken.

Vidare fick tändspolens fästen ändras, bränslepump av vakumtyp monteras och lite gummi och gummislangar fick limmas här och var där det fanns risk för nötningsskador på tanken. Sidokåporna fick man även skära lite i.

Slutsats: Tunebikes tank-kit är att betrakta som ett grundämne att utgå ifrån. Primärt var alltså sadeln riktigt dålig beträffande passform. Gjorde ett antal egna förändringar lite här och var under resans gång.

Ett låsbart tanklock införskaffades. Visade sig vara lite besvärligt då Acerbis inte tog in varianten med liten gängfattning till Sverige. Hittade till sist ett begagnat.

Packutrustning

MZ original pakethållare har monterats i kombination med Touratechs väskhållare. Visade sig att väskhållarna i kombination med BSM-Vampire ljuddämparen (tillbehör/ej original) blev besvärligt att få plats med. Fick tillverka egna distanser för att få dit staget mellan väskbågarna i bakkant.

Skar även lite i sidokåporna igen för att kunna ta lös dem utan att demontera pakethållaren och sågade ut en stödplatta i tunnplåt för tailbagen.

Aluväskorna är av fabrikat Zega och är 41l respektive 35l. Insidorna har jag klätt i konstläder för att slippa få packningen nedsmutsad av aluminiumdamm. Väskorna kommer ursprungligen från Touratech, liksom tailbagen och tankväskan. Alla väskor har tidigare använts på en Africa Twin.

Övriga modifikationer

  • Hasplåten är ett custombygge i 3 mm aluminium där Kiruna Svets anlitades för lite proffshjälp. Blev kanon!
  • BSM-Vampire avgassystem med DB-killer. Låter lagom högt och gött i mitt öra.
  • Styrhöjare och barkbusters med spoiler från Touratech.
  • Strålkastarskydd av gammalt hjälmvisir.
  • Klocka och termometer.
  • Gaffelskydd i neopren.
  • Förlängd bakskärm.

 


© Ola Rova, 2016
kung_diamant@hotmail.com