MC i allmänhet - Touring och resor i synnerhet

Island på motorcykel

MC på isländsk grusväg.
På isländsk väg mot nya märkligheter.

I augusti 2004 kom man äntligen iväg till Island efter flera tappra försök. Island är speciellt, ganska glest befolkat och kräver ofta lite bättre förberedelser och planering än Europa i allmänhet.

När åka - Klimat

Juli eller augusti är mitt tips, bl.a. för att temperaturen bör var lite behagligare. På våren gör dessutom snösmältningen att stora delar av öns mindre befolkade delar ofta är "oframkomlig" p.g.a. höga vattenstånd i sjöar och vattendrag. Ur den aspekten är augusti vanligtvis bättre då det hunnit torka upp mer och snösmältningen avtagit. Island har annars ett ganska jämt klimat och det kan därför vara kyligt även mitt på sommaren. Kraftiga sandstormar och regn är synnerligen vanligt.

Ta sig dit

Vy över staden Bergen i Norge på sommaren.
Bergen - En port mot Island.

Vi åkte från Bergen med Smyril Line och bokade biljetterna via Ferrycenter.se. Som SMC-medlem fick man lite rabatt och med hoj betalade vi då ca 5500:- per person t.o.r. i couchette. Couchette innebär liggplats i en kupé man delar med andra resenärer, 6-9 platser fanns i varje. Ville man ha egen hytt blev priset i princip det dubbla. Man kan även boka direkt från Smyril Line men vi tyckte det var smidigare att lösa det i Sverige.

Resan över tog ca 17-18 timmar. På hemvägen fick man stanna tre nätter i Torshavn, Färöarna, så det gick nästan en vecka bara till båtresan. Logi på Färöarna ingick inte i priset. Ett alternativ kan vara att åka från Hanstholm i Danmark som jag tror ingick i Norrönas lite speciella rutt.

Båten Norröna var i alla fall helt ny och betydligt större och stadigare än gamla Norröna. Rederiet har i folkmun kallats "Spyr i Line"! Kan säkerligen bli nog så tuffa resor med den nya båten i dessa vatten. Rejäla bås fanns för hojarna samt hjulblock och spännband. De senaste hade däremot lite udda spännen som jag inte litade på. Jag knöt med remmarna och muttrade något om knutens förträfflighet, historiska arv och pålitlighet. Att det skulle vara så att jag inte begrep mig på dessa spännen finner jag ytterst osannolikt ;-)

Vilken hoj

Var näst intill omöjligt att hitta en hyrhoj på Island 2004, så den egna var det enda alternativet. Island har i princip bara en större väg som är asfalterad. Vägen heter helt sonika Nr 1 och går runt hela ön, refererar hädanefter till den som 1:an. Via denna är det inga större problem att på en dag transportera sig från den ena sidan av ön till den andra, i alla fall inte om vädret är bra.

MC, Honda Africa Twin, på Island och grusväg med berg, glaciärer och blå himmel i kulissen.
Africa Twin på isländskt track.

Även om det finns fler asfaltvägar än 1:an, så är en offroad- eller endurohoj att rekommendera. En stor del av vägnätet är s.k tracks. Dessa är i grusvägar av mycket skiftande kvalitet och saknar oftast broar över vattendrag. Vissa tracks underhålls av Islands motsvarighet till Vägverket, Vegagerdin. Även vägarna kan bjuda en del upplevelser i form av spår, sten, rullgrus, branta och kurviga backar. Att Islänningarna inte snålar på gasen med sina fyrhjulsdrivna jeepar ska man också beakta, fick andas en hel del damm när de blåste förbi.

Jag åkte på däck av fabrikat Continental TKC-80 på Africa Twinnen och var mycket nöjd med detta val.

Bo och äta

MC och motorcyklist på parkeringsplats framför Vin bud i Reykjavik.
Systembolaget heter Vin Bud.

Island är glesbefolkat och islänningarna är ett campande och naturintresserat folk. Vi tältade på campingplatser hela vår tid på ön. Ska du bo på hotell blir du nog starkt begränsad i din rörlighet och jag misstänker att förhandsbokning är att rekommendera. Campingstugor fanns det en del. Vi hade även campingkök med oss och utan det hade vi nog fått svälta lite mellan varven. Gas till brännaren fanns lite varstans och den vi fick tag på var faktiskt billigare än här hemma. ("Primus standard" med gängfattning)

Kostnader

Man hör ofta skräckhistorier om hur dyrt det är på Island. Jag upplevde det ungefär som Norge. Island är isolerat och viss lyx kan nog vara rejält dyrt p.g.a. import och fraktkostnader. Att det är populärt som turistmål och säsongen i princip bara är 3 månader kan nog också trissa upp vissa priser rejält.

Vi var två personer, campade 2 veckor på Island, hotell 3 nätter på Färöarna, åt alltid på båtens restaurant och då och då annars när läge gavs. Vi var ut på krogen ett par svängar, åkte på Val- och Jeepsafari m.m. Slutnotan hamnade på ca 17.000 per skalle, inklusive båtresan och bränsle. Övriga kostnader för hojen tillkom.

Papper

Vi hade med oss grönt försäkringskort till hojarna, pass och reseförsäkringshandlingar. Det gröna kortet behövde vi aldrig visa, men såg någonstans att det krävdes för Island?

Bränsle

Betalning med Euroshell fungerade inte på Island då dataförbindelse till fastlandet saknades. Kontanter rekommenderas för detta ändamål, men även generellt. Tillgången på bränsle varierar, men håller man sig till 1:an kan det kanske vara 10-15 mil mellan mackarna som mest, på andra håll över 30 mil. Kedjespray visade sig också vara lite knepigt att få tag i, liksom motorolja.

Vart på Island

Ska du bege dig på längre turer i Islands centrala delar ska du tänka dig för lite extra. Naturen och de öde trakterna har många liv, inte minst okunniga och dumdristiga turisters, på sitt samvete. Vi fick under vår resas gång ett par historier från islänningar som gav Respekt! Kunskap och god planering är mycket viktigt!

Här saknas riktiga vägar med broar och det iskalla vattnet i floderna kan sjunka och stiga väldigt fort. Har man otur så fastnar man ett par dagar mellan två vattendrag innan man kan vada över åt något håll. Sandstormar kan vara flera dagar och finns det bara grus och lava överallt så kan även tältet vara tämligen värdelöst som skydd. Mobiltelefoner fungerar sällan och tillgången på bränsle är dålig. Kan ibland vara över 30 mil mellan pumparna, så många har blivit stående med tom tank. I djup lava och sand kan det gå mycket bränsle, kör man lite fel och vurpar då och då blir det inte bättre. Kontrollera med fördel väderprognoser och läget med Vegagerdin innan! På deras webbplats finns även status för vägar och de tracks som de ansvarar för. P.g.a. värmeböljan under vår resa var det t.ex. så höga vattenstånd att det var oframkomligt för motorcyklar på de flesta håll i de centrala delarna.

Två MC parkerade vid grusväg under höga berg på Island.
Även väg 1 bjöd på lite grus.

För att utforska de centrala delarna är tracket Sprengisandur populär och skär rakt igenom Island från norr till söder. Ett "enklare" alternativ är tracket Kjölur som är ganska kort och ofta kan köras med en vanlig personbil.

Även en enklare tur, som vår, med 1:an som bas ställer hårdare krav på utrustning och bättre planering är en sommarsväng i Svedala. Vi mötte på vår resa en engelsman som hade fått vända, vurpat och slitit ont på sina avstickare mot öns centrala delar.

Slutsats

Planera ordentligt och ta med dig nästan allt du behöver, gäller i synnerhet MC:n. Såg vi två större islandsregistrerade hojar var det bra. Kvarlevor av konsumtält ligger även utspridda över hela ön, så ett ordentligt, vindtåligt tält är definitivt att rekommendera.

Som sagt - Island är speciellt, och beroendeframkallande!

Mer Island?

« Hojsidans fotoalbum - Island och Färöarna 2004
» Iceland.is
» Visit Iceland
» Vegagerdin ("Vägverket")
» Vegagerdin-Karta


© Ola Rova, 2016
kung_diamant@hotmail.com