MC i allmänhet - Touring och resor i synnerhet

Hjälmar

Person på MC med hjälm av typen crossintegral.
Crossintegral - Skyddar ansiktet och gott om luft.

Ska vara godkänd, sitta tight på huvudet, men ändå vara skön och bekväm. Är det något som irriterar eller stör dig under körning är den usel.

Hjälmar har en begränsad livslängd och främst slits inredning och remmar. Vissa menar att även skalet åldras och påverkas av solljusets UV-strålar, men om detta tvistar "di lärde". En hjälm som varit i backen en gång bör egentligen skrotas och det kan tydligen räcka med att den trillar från backspegeln för att den ska vara skadad.

Var rädd om hjälmen och tänk efter tre och sju gånger innan du köper begagnad hjälm!

 

Material

Plast

Billigast. Rekommenderas vanligtvis inte för asfalt och högre farter: Skalets material lär enligt vissa ha egenskaper likande en studsboll jämfört med glasfiber-och komposithjälmar? Plasthjälmar är extra känsliga för t.ex färg och lim: Kan påverka plastens egenskaper negativt. För moped, snöskoter och grusåka i måttliga farter känns de spontant bäst lämpade.

Glasfiber

Dyrare och ska vara bättre säkerhetsmässigt än plast. Brukar därmot ofta vara relativt tunga vilket är mindre lyckat. Bör inte tappas i backen! Stor risk för skador i skalet.

Komposit

Lättare än glasfiber och allmänt uppfattat som bäst. Bör inte tappas i backen, relativt stor risk för skador i skalet. Dessa kan uppstå inne i materialet och för att upptäcka dem måste skalet röntgas. Samma sak gäller även för andra hjälmar...

Hjälmtyper

Jet

Öppen hjälm utan skydd för ansiktet vid eventuell krasch. Gillar den personligen då den är skön och sval om det är varmt, man kan prata med folk, fota och behöver således inte ta av den i tid och otid. Klaustrofobikänslan är dessutom nästan noll. I kombination med crossglasögon och ansiktsskydd är det en hjälm som fungerar bra när det är kallt. Använder den nästan alltid till snöskoter och på foto- och fiskesvängar hemmavid.

Crossintegral

Nästan lika skön, sval och luftig som jethjälmen men skyddar ansiktet bättre. Skärmen är bra vid motsol och den fungerar bra i farter upp till ca. 100 km/h, sen kan det kanske börja rycka och dra i mesta laget av fartvinden. Hakskydd som är skruvat i hjälmen är nog mest kosmetika: Hela skalet ska vara gjutet i ett stycke.

Integral

Grå integralhjälm på backspegel till MC.
Integral - För fart och bra skydd av bula och nylle.

I praktiken det enda vettiga alternativet för högre farter och säkrast. Visir är praktiskt på många sätt, inte minst vid regn och som skydd mot insekter. Imma är däremot ett klassiskt problem när det är fuktigt eller kallt. Gillar personligen inte instängdheten och bristen på frisk luft. Kör nästan alltid med visiret lite öppet och så fort läge ges åker det upp helt. Använder den nästan bara på semestrar där det i huvudsak kommer att köras på bra vägar i högre farter.

Finns även varianter med uppfällbar front. Frågan är hur mycket denna mekanik komplicerar och försvagar konstruktionen? Integral väljer man för att den är säker och ger en bra komfort.

Hybrid

I princip en crossintegral som även har ett integrerat visir. Verkar vara ett lite intressant alternativ som tycks kombinera det bästa ur två världar. Arai Tour-X och Shoei Hornet är exempel på två modeller.

Övrigt

  • Låg vikt är naturligtvis intressant av många skäl. Främst är det en komfortfråga för nacken, som å andra sidan har förmågan att bli starkare med tiden. Några gram hit eller dit spelar mindre roll, men så lätt som möjligt.
  • Inredningen är riktigt personlig! Formar sig vanligtvis lite efter din huvudform efter lite användning. Kan ibland även vara löstagbar: T.ex. för tvätt eller optimeringar av just passformen.
  • Vissa hjälmar kan begränsa sikten onödigt eller kanske t.o.m. farligt mycket! 
  • Om hjälmen har inbyggt visir är detta en mycket elementär komponent: Reptålighet/livslängd, "Pärlar" vatten och regn av bra, lätt/dyrt att byta, immar det lätt m.m.?
  • Om hjälmen är tyst är naturligtvis bra men öronproppar är ändå nödvändigt vid längre turer. Den tillräckligt tysta hjälmen finns nog inte i praktiken?
  • Om möjlighet ges undviker jag svarta och mörka hjälmar eftersom man syns dåligt i trafiken och de blir något varmare vid starkt solsken. Ljusa och blanka som reflekterar ljuset fungerar bättre och på köpet syns smårepor och smuts mindre.
  • Snabbspänne eller D-ringar för låsning av hakremmen? Det senare är en enklare konstruktion, typ två nyckelringar, som man måste dra remmen igenom. Hjälmen blir å andra sidan alltid korrekt åtdragen. Snabbspänne är möjligen lite trevligt på "vardagshjälmen" som man löpande och ofta tar på och av flera gånger om dagen.
  • Ventilationsförmågan hos ventilationssystem i integralhjälmar ser jag personligen som tämligen akademisk. Kanske om du tävlar eller åker mycket motorväg i varmare klimat?
  • Finns idag integralmodeller med inbyggt och separat solvisir. Kan kanske vara intressant för t.ex. personer med vanliga glasögon eller som en liten lyx-lyxbonus vid t.ex. vägtunnlar - Om hjälmen annars tycks vara den lämpligaste.
  • Mörka och rökfärgade visir är synnerligen värdelöst för allt annat än turer i finvädret utan okända tunnlar m.m.


 


 


© Ola Rova, 2016
kung_diamant@hotmail.com