MC i allmänhet - Touring och resor i synnerhet

MC-Ställ

Kor på en grön äng.
Går vadå? Här kör vi med skinn...

Slarva inte med stället och kläderna om du ska ut och resa. Är du genomblöt och fryser hela semestern så är fiaskot totalt även om du åker på världens läckraste MC.

För touring är ett allvädersställ i textil ett lämpligt alternativ och bör klara hela dagar i spöregn, dag efter dag. Jämfört med skinnställ är allväderstället lättare ett ta på och av, är varmare när det är kallt och generellt svalare när det är gassande solsken. Bör oavsett material ha CE-godkända skydd för axlar, armbågar, höfter och knän. Inbyggt ryggskydd bör även finnas om du inte vill eller kan använda det säkraste alternativet: Ett separat ryggskydd.

Yttertyg

Bör vara av Cordura eller en ännu starkare väv. Det kommer hela tiden nya material som är förstärkta med t.ex. kevlar e.t.c. och dessa börjar bli riktigt bra vad det gäller slitstyrka. Nylon som det ofta är i billigare plagg blir bara trasor efter en ev. vurpa på asfalt i högre fart.

Membranet - Det vattentäta

Dupont som äger och säljer Gore-Tex ställer höga krav på sina tillverkare. Vem som helst får helt enkelt inte köpa materialet utan man måste få en licens. Utbildningar ordnas och tillverkar de kläder som inte är vattentäta kan de bli av med licensen.

Membran som marknadsförs under namn som Dryway, Reissa, Dry-tex e.t.c. är ofta samma membran i grund och botten. Leverantören i fråga säljer i praktiken till vilken glad skräddare som helst som sedan får kalla det vad han vill. Finns säkert en del bra plagg, men även en hel del kläder som bara är vattentäta i marknadsföringen.

Gore-Tex - Laminat eller liner?

I ett laminatplagg är membranet laminerat ("limmat") till yttertyget och detta ger vanligtvis ett lite styvare och stabilare ställ. Största fördelen är att tyget inte blir blött och minskar kyleffekten och känslan av att vara blöt. På kvällen ruskar man bara ur kläderna och de är torra nog att ta in i tältet e.t.c. Nackdelen, förutom priset, är att man måsta vara lite mer rädd om kläderna och inte vika och knöla ihop dem hur som helst eftersom membranet då kan skadas.

Liner tål alltså omild behandling aningen bättre och är billigare i inköp. Finns även ett större utbud av dessa ställ på marknaden. Här hänger membranet fritt mellan tygskikt i plagget, ibland i en löstagbar innerjacka eller foder. Det senare kan vara bra om man vill få bättre ventilation när solen skiner eller vill kunna tvätta ytterjackan ofta utan att slita på membranet.

Jacka

För touring får jackan vara ganska lång för att förhindra drag i midjan, men kör man aktivt kan det vara lite störande. Kragar och muddar ska vara sköna och kunna sluta tätt. Halskragen får med fördel kunna öppnas och stängas med handskarna på under färd för ventilationsjustering, i alla fall om ventiler saknas i plagget. Givetvis bör det finnas gott om fickor och minst ett par av dessa är med fördel vattentäta.

Byxa

Här finns en anmärkning på allvädersställ som länge gäckat och lurat mig att skicka in byxor på reparation m.m. Sitter du en längre tid i regn och det är kyligt ute så kan något intressant inträffa. Membranet kan under vissa speciella förhållanden börja arbeta "baklänges", med en fuktig bakdel som resultat. Beror tydligen på fel temperaturskillnad mellan in- och utsida på membranet. I praktiken alltså vid en lite för kall rumpa i förhållande till temperaturen på den blöta pallen.

Allvädersbyxor som passar riktigt bra har jag haft svårt att hitta. Knäskydden hamnar ofta fel och sitter för löst eller för lågt, löst tyg som blir fladdrigt i högre fart, byxben som blir för långa generellt eller för korta när man sitter etc. Vissa byxor kan även ha membran som slutar ganska högt upp i benen och kan vara värdelösa om du använder skor med lågt skaft. För övrigt ska byxan gå över stöveln man avser använda.

Byxan bör  ha tillräckligt hög midja för att förhindra drag. Hur hög beror naturligtvis på hur lång jackan är och/eller om den kan dras ihop med jackan med dragkedja. Fickor vid ljumskarna är inte helt lyckat eftersom det är obekvämt att ha prylar i dem när man sitter och kör. Bättre om de finns på benen eller har annan smart placering.

Slutsatser och övrigt

Personligen bryr jag mig inte mycket om foder, innerjackor e.t.c. då det finns bättre saker att ha under stället. Det i särklass viktigaste är ytterskalet och det är snarare en fördel om det inte är varmt i sig.

Själv är jag bl.a. inne på mitt andra Gore-Tex laminatställ från finska tillverkaren Rukka. Har varit mycket nöjd med både funktion, livslängd, support och garantier. För touringbruk på bra vägar vill jag idag inte ha något annat än just ett Gore-tex laminatställ. Ibland packar jag däremot med en vanlig regnjacka och -byxa som då kombineras med ett billigare och vanligtvis svalare ställ. Regnställ ska alltså inte föraktas, billigt och fixar jobbet. Huvudsaken är att du kommer dig ut på tur istället för att sitta hemma och glo på dina värstingprylar. Galon eller gummi är för övrigt det närmaste "GUARANTEED TO KEEP YOU DRY" jag lyckats komma ;-)

Laminatställ verkar idag, april 2018, finnas från lite fler tillverkare än tidigare. De sedan tidigare kända Rukka, BMW, Stadler och Dane tycks nu ha fått konkurrens från bl.a. Klim och Alpinestars, kanske fler? Glöm inte att kolla upp tvättinstruktionerna och ev. garantivillkor innan köp! Har sett vissa skräckexempel med hänvisningar till det ena dyra "superdupermedlet" efter det andra, krav på torktumling, strykjärn m.m.

Så var det där med färger. Undviker personligen svart då det blir rena rama växthuset om solen behagar visa sig. I mörka kläder syns man dessutom sämre i trafiken.

Allt detta gäller för touring under nordeuropeiska förhållanden. Ska man åka små grusvägar, Afrika, Australien eller åka aktivt vill man gärna ha bättre ventilation. Då är ett svalt ytterskikt lämpligast, t.ex. med ventiler som kan öppnas vid behov och gärna helt utan ett "varmt" funktionsmembran. Finns en del allväderskläder med löstagbart vatten- och vindtätt foder, om man inte vill kombinera stället med ett traditionellt regnställ/-kläder.


© Ola Rova, 2016
kung_diamant@hotmail.com