MC i allmänhet - Touring och resor i synnerhet

Packutrustning

Öppen sidoväska: Kawasaki Versys original.
Delade sidoväskor - Ingen favorit att packa.

Hur mycket prylar och därmed packvolym behöver jag på min MC-semester eller resa? Här finns många strategier och filosofier om hur man vill ha det. Personligen hör jag till kategorin som föredrar grundprincipen: More is less! Lite packning är guld värt. Är du tung och bred som en bil har halva finessen med att åka MC gått förlorad.

Gäller även att fördela vikten bra så köregenskaperna inte blir försämrade eller farliga. Provkör alltid fullpackad hoj innan du ger dig av. Bakfjädringen kanske måste spännas och framlyset justeras så du inte bländar medtrafikanter i t.ex. vägtunnlar.

 

Tankväska

Bästa platsen att packa karta, tunga, vibrationskänsliga och stöldbegärliga saker. Ofta lurigt att hitta en modell som passar motorcykeln så den inte är i vägen under körning, t.ex. påverkar styrutslaget negativt. Ett löstagbart och rejält kartfack är mycket praktiskt, finns bl.a. på vissa av Touratechs tankväskor. Finns även även modeller med två små väskor som hänger på tankens sidor: Till synes bra plats rörande viktbalanseringen, nästan mitt på MC:n och relativt lågt.

Pakethållare och topbox

Är egentligen det absolut sämsta stället att lasta på. Här är det så lite och lätt som möjligt som gäller. Topbox är däremot mycket praktiskt då den är enkel att lasta, öppna och stänga. Ett alternativ är en s.k. tailbag, vanligtvis en tygväska med dragkedja. En väska eller vattentät packrulle på passagerarplatsen påverkar inte köregenskaperna lika negativt.

Sidoväskor

Två öppna och monterade packväskor: Givi E21.
Topplastade väskor är praktiskt. Givi E21 på bild.

Gör MC:n bredare vilket kan vara störande i städer, köer, vid smala vägar och grindar e.t.c. Gör även motorcykeln vindkänsligare och försämrar aerodynamiken. Ju smalare de är, desto bättre. Mjuka eller hårda av plast eller aluminium är frågan?

Hårda väsksystem är generellt dyrare, tyngre och ofta breda. Halvfulla/illa packade på sämre vägar kan innehållet även få väldigt mycket "stryk". Är lätta att montera på och av hojen, öppna och stänga samt ger ett något bättre skydd mot stöld.

Mjuka väskor är generellt lättare, billigare och innebär primärt lägre risk för person-, MC- och väskskador om tippen, vurpan eller olyckan skulle vara framme. De är dock en direkt orsak till många allvarliga olyckor! Förvissa dig om att de verkligen sitter fast väl så inga remmar kan fladdra lös och hamna i t.ex. hjulen. Får naturligtvis inte komma för nära ljuddämparen heller. Har du tur så smälter bara din väska och innehållet. Har själv stoppat en motorcyklist som gled in på en bensinstation med en brinnande sidoväska p.g.a. detta! Hade kunnat bli väl intressant.

Övrigt och allmänt

  • Aluminiumväskor kan ofta "böjas till" efter en mindre smäll och har vanligtvis lite kraftigare fästen och låsningar. Tål alltså lite mer "stryk" och ger kanske ett aningen bättre skydd mot stöld än de flesta av plast. Notera att väska/väskfästen inte får vara för styva och kraftiga: Vad kan hända vid en vurpa då, förutom t.ex. benskador som nog alltid är en risk med hårda sidoväskor? Ramen på din motorcykel måste ta upp kraften och går sönder i stället. Aluminiumdamm kan vidare smutsa ner innehållet rejält om insidan är ren aluminium.
  • Hårda väskor kan vid lägret kanske fungera som bord eller kylväska med kallt vatten. Är väskan nog kraftig även som campingstol eller "central-/servicestöd" för hojen.
  • Mjuka väskor kan fungera att bära med sig på t.ex. kortare utflykter till fots.
  • Hårda väsksystem har ofta en angiven maxhastighet. Ofta runt 130 km/h.
  • Ryggsäck. Är generellt rätt jobbigt att ha på sig, i synnerhet i högre hastigheter och längre sträckor. Vad som kan tänkas fungera beror nog främst på din fysik, axlar och rygg. En olämplig ryggsäck, eller dess innehåll, kan även vara en direkt fara vid en olycka!

© Ola Rova, 2016
kung_diamant@hotmail.com