Övervakning av den korrumperade och samvetslösa kolonialstaten Svea!

Skatteverket

Hojsidans rättshandbok till Svantesson och hennes Skatteverk: Förordning, skattelagstiftning, deras egna publicerade och officiella rättsinformation, deras rättsmål, uppdrag e.t.c.

Förordning (2017:154) med instruktion för Skatteverket

6 § Skatteverket ska förebygga och motverka ekonomisk brottslighet.

Skatteverket ska medverka i brottsutredningar som rör vissa brott.

Skatteverket ska delta i det myndighetsgemensamma arbetet mot den grova och organiserade brottsligheten. Förordning (2020:101).

10 § Skatteverket ska bidra till ett väl fungerande samhälle och utföra sina uppgifter på ett sätt som är rättssäkert, kostnadseffektivt och enkelt för såväl allmänhet och företag som Skatteverket.

11 § Skatteverket ska tillhandahålla behovsanpassad, lättillgänglig och kvalificerad information och service till allmänhet och företag.

Inkomstskattelag (1999:1229)

45 kap. 1 § I detta kapitel finns särskilda bestämmelser om kapitalvinst vid avyttring av fastigheter...

Allframtidsupplåtelser

  • 45 kap. 6 § IL: Om en ägare till en fastighet får engångsersättning för allframtidsupplåtelse, anses en så stor del av fastigheten avyttrad som ersättningen motsvarar av hela fastighetens marknadsvärde vid tiden för det beslut eller den upplåtelse som ersättningen grundar sig på.
  • 45 kap. 7 § IL: Med allframtidsupplåtelse avses
    - att förfoganderätten till fastigheten inskränks för obegränsad tid med stöd av miljöbalken eller på motsvarande sätt med stöd av andra författningar, eller - att nyttjanderätt till eller servitut i fastigheten upplåts för obegränsad tid.

Skatteverkets rättsliga vägledning

  • » Länk: Rättsinformation om samfälligheter

    Bevisar: Skatteverket var fullt medveten om att Kiruna Lainio S:18 var en marksamfällighet och visste vad en marksamfällighet samt fastighet är och var!

  • » Länk: Beskattning av ersättningar för markintrång m.m.

    Bevisar: Skatteverket var fullt medveten om vilken lagstiftning som gällde för pengarna och att endast mark-/fastighetsägare kunde få en expropriations-/intrångsersättning: Laglig inkomst allframtidsupplåtelse att beskatta!

    Några exempel från Beskattning av ersättningar för markintrång m.m.

    Skatteverket skriver under 1.1 Allmänt om ersättningsregler:

    Vid ianspråktagande av mark för vägar, järnvägar, naturskydd, ledningar, gruvor. energitorvtäkter m.m. ersätts fastighetsägare och andra berörda parter enligt reglerna i främst expropriationslagen (1972:719) men även exempelvis enligt 31 och 32 kap. i miljöbalken (1998:808) och vid gruvdrift 7 kap. i minerallagen (1991:45). Även när ingen expropriering sker är grunden för ersättningarna samma. Av 4 kap. 1 och 2 §§ expropriationslagen framgår att

    • för fastighet som exproprieras i sin helhet ska - om inga undantag föreligger – betalas löseskilling med belopp motsvarande fastighetens marknadsvärde
    • exproprieras del av fastighet ska intrångsersättning betalas med belopp som motsvarar den minskning av fastighetens värde som uppkommer genom expropriationen
    • därutöver ska ytterligare löseskilling respektive intrångsersättning betalas med 25 % av marknadsvärdet respektive marknadsvärdeminskningen (SFS 2010:832)
    • uppkommer i övrigt skada för ägaren ska även sådan skada ersättas

       

    Skatteverket skriver vidare:

    Lagen skiljer således mellan tre olika typer av ersättningar – löseskilling som avser hel fastighet, intrångsersättning som avser ianspråktagande av del av fastighet och påverkan på restfastighet samt ersättning för övrig skada.

    Av 45 kap. 6 § IL följer att om en fastighetsägare får engångsersättning för allframtidsupplåtelse föreligger en kapitalvinstgrundande avyttring. Med allframtidsupplåtelse avses

    1. att förfoganderätten till fastigheten inskränks för obegränsad tid med stöd av miljöbalken eller på motsvarande sätt med stöd av andra författningar, eller
    2. att nyttjanderätt till eller servitut i fastigheten upplåts för obegränsad tid.
    3. Grunden för att engångsersättningar för allframtidsupplåtelser som huvudregel ska kapitalvinstbeskattas är den permanenta inskränkningen i förfoganderätten till en fastighet som fastighetsägaren får vidkännas.

Skatteförfarandelag (2011:1244)

5 § Av proportionalitetsprincipen följer att beslut enligt denna lag får fattas bara om skälen för beslutet uppväger det intrång eller men i övrigt som beslutet innebär för den som beslutet gäller eller för något annat motstående intresse.

Skadeståndslag (1972:207)

3 kap. Skadeståndsansvar för annans vållande och för det allmänna

2 § Staten eller en kommun ska ersätta
1. personskada, sakskada eller ren förmögenhetsskada, som vållas genom fel eller försummelse vid myndighetsutövning i verksamhet för vars fullgörande staten eller kommunen svarar,
2. skada på grund av att någon annan kränks på sätt som anges i 2 kap. 3 § genom fel eller försummelse vid sådan myndighetsutövning, och
3. skada som ersätts enligt 2 kap. 3 a § och som orsakas genom fel eller försummelse vid sådan myndighetsutövning.
Lag (2022:754).

3 § Staten eller en kommun skall ersätta ren förmögenhetsskada som vållas av att en myndighet genom fel eller försummelse lämnar felaktiga upplysningar eller råd, om det med hänsyn till omständigheterna finns särskilda skäl. Därvid skall särskilt beaktas upplysningarnas eller rådens art, deras samband med myndighetens verksamhetsområde och omständigheterna när de lämnades. Lag (1998:715).

Notera - Solna TR T 1962-17!
Skatteverket har i sin obligatoriska omprövning mörklagt denna paragraf och mål i sin vanföreställning att Skatteverket och Naturvårdsverket får lämna vilka upplysningar som helst och sedan bara ändra sin uppfattning och revidera historien! Solna Tingsrätt, mål T 1962-17, meddelad 2017-10-09: SKV tvingades till skadestånd då de lämnat felaktig information i rätt tid - som de sedan i fel tid retroaktivt ändrade till korrekt. I mitt och detta fall t.o.m. skriftligen bevisat tvärtom!

4 § Staten eller en kommun ska ersätta
1. personskada, sakskada, ren förmögenhetsskada, skada på grund av att någon kränks på sätt som anges i 2 kap. 3 § och skada som ersätts enligt 2 kap. 3 a §, om skadan uppkommit till följd av att den skadelidandes grundläggande fri- och rättigheter enligt 2 kap. regeringsformen eller enligt den europeiska konventionen angående skydd för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande friheterna har överträtts från statens eller kommunens sida, och
2. annan ideell skada som uppkommit till följd av en sådan överträdelse.

Skadestånd enligt första stycket ska betalas endast i den utsträckning det är nödvändigt för att gottgöra överträdelsen.
Lag (2022:1368).


© Ola Rova, 2023
kung_diamant@hotmail.com
» Om kakor och integritet